Speciaal voor musea, collectiebeherende instellingen en overheid
Speciaal voor musea, collectiebeherende instellingen en overheid
|
|
Ons aanbod rondom collecties en musea |
sBeste John,
Dit najaar staan er bij ons diverse cursussen op het programma die de nadruk leggen op het beheer en toegankelijkheid van collecties. In deze cursussen leer je niet alleen hoe je digitale collecties toegankelijk maakt, maar ook hoe je omgaat met collecties met een koloniale context of cultuurgoederen uit de Tweede Wereldoorlog. We besteden ook aandacht aan het creëren van een optimaal binnenklimaat. Op deze manier bieden we jou ondersteuning bij effectief collectiebeheer. Daarnaast organiseren we ook weer de cursus Erfgoedprikken, waarin een methode voor integrale erfgoedbenadering centraal staat. De komende maanden hebben we de volgende cursussen voor jou: Binnenklimaat in de praktijk – start 3 oktober 2024 Erfgoedprikken: een methode voor integrale erfgoedbenadering – start 3 oktober Cultuurgoederen Tweede Wereldoorlog: herkomst en restitutie in de praktijk – start 9 oktober Digitaal erfgoed – start 14 oktober Herkomstonderzoek koloniale collecties – start 6 november
Verder lees je in deze nieuwsbrief een interview met docent Peter de la Mar over de cursus Erfgoedprikken.
Bekijk ons volledige aanbod Of je nu al veel ervaring hebt of net begint, de ErfgoedAcademie biedt een uitgebreid scala aan cursussen om je kennis over erfgoed te vergroten en je vaardigheden te trainen. Neem een kijkje op onze website voor het volledige aanbod.
|
|
Binnenklimaat in de praktijk Als erfgoedinstelling ben je altijd bezig met het comfort van je historische gebouw, je collectie en ook je bezoekers. Het binnenklimaat staat daarin centraal. In deze cursus leer je precies hoe het binnenklimaat in jouw gebouw tot stand komt, waar je risico’s loopt en welke klimatiserings- en verdruurzamingsstrategie het best bij jou past. Start 3 oktober.
|
|
Een methode voor integrale erfgoedbenadering.
De methode Erfgoedprikken helpt erfgoedprofessionals om verschillende domeinen binnen het erfgoedveld met elkaar te verbinden. Uit deze verbinding ontstaat een samenhangend verhaal over een gemeente of regio met meerwaarde voor erfgoed, cultuur, recreatie en toerisme.
|
|
|
|
Cultuurgoederen Tweede Wereldoorlog: herkomst en restitutie in de praktijk
Nederland heeft een restitutiebeleid voor cultuurgoederen die zijn geroofd, verkocht onder dwang of op een andere manier onvrijwillig zijn verloren in de aanloop naar en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Al tijdens de oorlog ontstond er aandacht voor de problematiek rond deze cultuurgoederen. Inmiddels werken we al 25 jaar met het restitutiebeleid, maar wat betekent dit voor jouw museum of collectie? Start cursus 9 oktober.
|
|
In Nederland hechten we veel waarde aan het online toegankelijk en vindbaar maken van erfgoedcollecties voor een breed publiek. In welke fase van dit proces bevindt jouw organisatie zich, hoe toegankelijk is jouw erfgoedcollectie?
In deze cursus leer je hoe je een plan maakt om jouw digitale collectie duurzaam te bewaren, te beheren en te presenteren aan een divers publiek volgens de uitgangspunten van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed. Ook leer je hoe je een dergelijk plan binnen jouw organisatie onder de aandacht brengt. Start cursus 14 oktober.
|
|
|
|
Herkomstonderzoek koloniale collecties
|
Koloniale collecties omvatten erfgoed dat zijn herkomst heeft in een voormalige (Nederlandse) kolonie en mogelijk op discutabele wijze van eigendom is gewisseld tijdens de koloniale periode. Medewerkers van musea en archieven hebben een belangrijke taak bij het uitvoeren van herkomstonderzoek naar deze collecties. Maar ook overheden met musea in hun gebied hebben een verantwoordelijkheid. Deze cursus is bedoeld om hen daarbij te ondersteunen. Start 6 november. |
|
Interview met docent Peter de la Mar
|
Dit najaar organiseert de ErfgoedAcademie de cursus Erfgoedprikken: een integrale erfgoedbenadering. De methode Erfgoedprikken helpt erfgoedprofessionals om verschillende domeinen binnen het erfgoedveld met elkaar te verbinden. Uit deze verbinding ontstaat een samenhangend verhaal over een gemeente of regio met meerwaarde voor erfgoed, cultuur, recreatie en toerisme. We stelden docent Peter de la Mar een aantal vragen over de cursus.
|
|
Voldoet deze e-mail aan uw verwachting? |
|
|
|
|